.

.

20.1.15

Buku: Selagi Masih Muda

Tajuk: Selagi Masih Muda Bagaimana Menjadikan Masa Muda Begitu Bermakna
Penulis: Dr. A'idh Al-Qarni
Penerbit: AQWAM Jembatan Ilmu
ISBN: 978-979-039-108-9

Buku yang masih belum habis dibaca. Masih sedang dibaca. Bukan di masa lapang tapi ketika bosan dalam perjalanan. Angkut sana sini. Maklumlah, rasa tak lengkap bila tak ada sebarang buku di dalam beg tangan.

Asal penulisan buku ini dalam bahasa Arab. Yang saya sedang baca ni terbitan syarikat Indonesia. Nak harap dalam bahasa Melayu? Lambat lagi lah. Kalau nak, ada je tapi bukan karya Dr. 'Aidh tapi karya Dr. Maszlee Malik. Lain kali saya ulas. Belum baca lagipun. Hihi.

Sempena AJL29 yang baru berlalu, satu bab dari buku ini terlalu dekat saya. Saya seorang yang mencintai nyanyian dan muzik. Pendek kata hiburan. Dulu saya pilih genre dahulu baru dengarkan lirik. Seperti apa, itu rahsia. Maaf, tak berminat nak mendedahkan diri *wink*.

Nyanyian dan muzik, ada fiqhnya. Ada yang berpandangan haram mutlak. Maksudnya tidak ada toleran. Tak boleh langsung. Bagaimana pun ada satu buku yang belum pernah saya baca berbicara mengenai hukumnya. Secara praktikalnya, saya mengambil hukum harus selagi ia tidak melalaikan. Mengapa begitu? Sekarang sudah ada lagu-lagu yang mengingatkan pada Tuhan... bukankah ia baik?

Namun begitu, saya terfikirkan perkara yang lebih serius. Mana boleh dicampur aduk dua perkara berbeza. Selepas itu saya tinggalkan fikiran ini tanpa menambah penyelidikan walaupun dengan membaca.

Semasa saya kecil dahulu, kenduri kahwin yang saya hadiri tidak pernah ada pasukan kompang apatah lagi sebarang nyanyian dan tarian. Mungkin orang kampung saya tidak berjiwa seni. Atau tak punya wang untuk membayar hiburan di hari kenduri (sewa peralatan, bayar perkhidmatan nyanyian). Tetapi kemungkinan lain ialah orang kampung saya ada ilmu agama yang berpegang nyanyian dan muzik itu haram.

Maklumlah, jika nak tok guru datang kena pastikan majlis itu 'halal', tidak ada maksiat. Tanda ada kenduri biasanya diletakkan bunga manggar. Sekadar itu.

Hari ini, saya melihat kebanyakan kenduri kahwin tak lepas dari nyanyian dan muzik. Ya, sekarang sudah ada lagu Maher Zain. Nasyid sebenarnya dari dulu dah banyak. Cari Pasangan - Rabbani contohnya, Isteri Solehah - The Zikr contohnya. Macam-macam lagi. Yang buat playlist campur-campur pun ada. Apa-apa sajalah.

Boleh ke tak boleh? Berpada-pada. Sederhana sudah. Tapi kalau buang dari persiapan kenduri, banyak juga dapat jimat. Hihi.

Berbalik kepada buku, saya baca kerana saya masih muda dan saya mahu manfaatkan masa muda. Apa yang Dr. 'Aidh tulis bukanlah baru tetapi saya perlukan sebagai refreshment mendepani sisa-sisa usia muda. Kalau boleh, nak sentiasa muda sebab nabi s.a.w. kata orang muda je masuk syurga. Apa boleh buat, sunnatullah tentang manusia ni bukan kawalan kita.

Sebaik sahaja saya kembali membaca buku ilmiah, saya rasa dapat dunia saya semula. Suka sangat!

Antara perkara yang perlu diambil berat; semangat sebagai orang muda, masa dan qudwah,

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan jejak! :)