.

.

31.7.15

Bad Friday

6.44 am - bas T305 #MyRapidKL dari kedua-dua arah lalu depan mata. Tak dapat buat apa-apa.

Lebih kurang 25 minit kemudian, bas ke arah LRT Sri Rampai sampai tapi tak naik. LRT mutaakhir ini tidak meyakinkan. Maklumat yang disalurkan, 4 minit antara 2 tren. Hello! 7.30 adalah peak hours, ya! Tak kuasa!

7.17 am - bas ke arah Ukay Perdana tiba

7.25 am - tiba di Masjid Ridhuan, Hulu Klang, lintas jalan untuk naik bas U23.

Ada satu bas U23 sampai. Bas cuma ambil penumpang yang entah bila tiba di palang bas rapidkl. Saya yang kat depan sikit tidak dipeduli.

Lebih 1 jam dari saat keluar rumah, belum tinggalkan Lembah Keramat.

Pada masa yang sama, mesej si Nombor 5 melalui whats app. Tak sampai.

Bas U23 seterusnya tiba. Tak ambil pusing jam berapa. Yang pasti sampai ofis jam 8.20 pagi dalam keadaan angin yang tak baik.

Rakan meja sebelah sampai. Entah apa yang mahu diceritakan, potong cakapnya tak mahu dengar apa-apa. Tak marah siapa-siapa pun, just annoyed with ownself. Mood buruk. Tengahari pun tak keluar dan tak makan!

5.20 pm - nak balik. Sampai pagar belakang dah kunci pula padahal baru 5.25! Bengang! Dekat pagar elok je tulis tutup 5.30!

Patah balik keluar ikut pagar utama. Elok lintas jalan, terus dapat bas U23.

Malangnya perangai pengguna benar-benar mencabar sabar. Suka berdiri depan pintu. Penumpang lain mahu turun, berilah jalan! Bukan aku yang nak turun! Destinasi saya masih jauh... Memang kena bambu lah pengguna tersebut. Saya tahu beliau bukan warga Malaysia.

Dah jadi rutin naik bas jam berapa pun, 6.50 petang baru sampai Taman Permata.

Lebih 12 jam sehari di luar rumah kerana kerjaya. Penat! Sebab tu selalu kritik perkhidmatan awam.

24.7.15

Anekdot #GerakanHarapanBaru

1. Jika (kepimpinan) PAS (sekarang) meraikan perbezaan, #GerakanHarapanBaru tidak akan pernah difikirkan pun.

2. Apabila PAS menganggap #GerakanHarapanBaru sebagai ancaman, maka ia jadi ancaman dlm minda2 mereka sebagaimana sisi yg mereka nampak

3. Sebaliknya jika PAS memahami perbezaan itu sentiasa ada di mana2, maka #GerakanHarapanBaru akan diraikan malah dipeluk erat

4. Mengambil contoh imam 4 mazhab atau sikap Hasan Al-Banna dlm meraikan perbezaan, tidak berlaku saling tuduh menuduh atau ancam mengancam

5. Keperluan mewujudkan #GerakanHarapanBaru atau sebarang nama lain sekalipun, adalah berdasarkan suasana semasa politik tanah air

6. Oleh kerana rakyat Malaysia cintakan kebebasan bersuara, #GerakanHarapanBaru muncul saat banyak suara terpenjara

7. #GerakanHarapanBaru muncul di saat #NegaraBerkebajikan dilupakan membawa #RahmatUntukSemua. Jangan lupa slogan PRU terdahulu.

8. #GerakanHarapanBaru diharapkan membawa imej yang lebih berakhlak, terurus, berdisiplin serta kesatuan pemikiran

9. Jika tidak memenuhi piawai, #GerakanHarapanBaru hanya akan sekadar diingati dalam sejarah politik tanah air

10. Kuasa mengurus (memerintah) boleh menyebabkan hati jadi alpa, mata jadi buta berakhir dengan lidah berkata dusta, maka berhati-hatilah

5.7.15

Ramadhan: Waktu Untuk Reset

Ramadhan tahun ini disambut tanpa jiwa. Terasa bagai robot yang automatik... Bertukar!!! Secara spontan. Tidak, bukan perwatakan. Hanya rutin harian.

Ramadhan setiap tahun pasti ditunggu. Ketika ini teringat bagaimana Ramadhan dijadikan waktu untuk reset amal. Betapa, Ramadhan tahun ni biarpun tidak dapat menyelami rohnya, biar amalnya kekal hingga Ramadhan akan datang.

Ramadhan tajalla. Sungguh gembira dengan kehadiran Ramadhan. Kadang terasa juga sebagai ramadhaniyyun. Apa boleh buat, itulah waktu yang tak tinggal al-Quran. Baca dan baca supaya dapat capai target.

Reset masa. Bagaimana teraturnya jadual makan. Teraturnya jadual ibadah. Segalanya teratur. Bangun awal tidur pun awal. Reset amal. Ada yang lamanya tak terbuat. Tapi bila Ramadhan, mula buat semula. Alhamdulillah.

Cabarannya adalah selepas Ramadhan. Bagaimana mahu mengekalkan momentum, kerana selalunya terus kecundang pada 1 Syawal. Allahu!

Segala amalan, bacaan AlQuran juga qiamullail... Segalanya... Cabarannya untuk terus istiqamah melakukannya.

Banyakkan berdoa di bulan Ramadhan!