.

.

4.4.16

Tun M dan masa lalu

Maka bergegarlah jiwa-jiwa dengan berita Tun M masuk DAP. Sumbernya kerana Tun M bergambar sebaris dengan Lim Kit Siang. Saya ketawa gelihati. Lelucon yang tidak diundang. Namun berkesan meredakan resah buat seketika.

Tun M dibuang dari parti yang dibinanya semula. UMNO yang asal sudah diharamkan. UMNO baru siapa yang dirikan? Tun M! Galilah sejarah...

Lalu Tun M berceramah di pentas parti yang tidak sehaluan dengan UMNO. Ini bukan perkara baru, Tun M sudah melakukan perkara itu dahulu (katanya tahun 1969).

Pada saya, pandangan peribadi (yalah, ini blog percuma), saya tidak akan melupakan kezaliman dan kebobrokan yang dilakukannya di masa lalu. Ia meninggalkan luka dan parut entah bila akan sembuh. Seingat saya, saya tidak pernah mengatakan zaman Tun M lebih baik dari PM hari ini. Semoga saya tidak akan melakukan itu.

Namun hari ini, menuit kehadiran Tun M dalam rapat umum sekadar memaklumkan dunia (hahaha... dunialah sangat!). Saya perlu akui, Tun M ada pengaruhnya tersendiri. Di mata dunia mahupun konteks Malaysia sendiri. Jika dulu saya akan mengatakan yang berbaris menyambutnya adalah kerahan, tetapi melihat sendiri sambutan di dataran dua hari lepas adalah perkara yang real! terpaksa saya larikan diri dari kelompok orang yang berkerumun.

Tun M dan isu semasa kepimpinan Malaysia, adalah perkara yang kita persetujui bersama. Perkara pokok adalah perkara yang sama, walau di dalamnya mungkin berbeza. Arus dan gelombang ini harus diperhebatkan lagi kerana yang kita mahukan adalah perubahan dalam sistem.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan jejak! :)