.

.

30 November 2016

Jepun: Kampus-kampus yang dijejaki

Kursus yang dihadiri dikendalikan oleh Ritsumeikan University. 

Sejarah universiti mereka amat saya sukai. Cabang-cabang institusi mereka, Asia Pacific University, sekolah, sampai ke tadika... membuat saya tertarik, kerana saya juga belajar di sekolah yang ada kesinambungan antara satu sama lain. Lebih penting, ianya swasta!

Ritsumeikan mempunyai empat kampus. Tapak asalnya di Suzaku. Namun Suzaku sudah menjadi kampus post-graduate dan juga pejabat. Kinugasa, letaknya pusat bencana dan mitigasi. Kampus yang tak kurang cantiknya tetapi tak berkesempatan ambil gambar sebab hujan.

Kampus ketiga kami jejaki ialah Osaka-Ibaraki. Kampus ini kampus terbaru, dan masih baru siap. Tetapi, fasilitinya buat kami takjub. Jejak kaki saja, buat saya rasa macam berada di Wichita State University. A feel like home. Dikenali sebagai kampus antarabangsa dan kursus yang ada adalah humanities.

Kampus terakhir, Biwako-Kusatsu. Turun saja bas, mata dijamu dengan pemandangan musim luruh yang amat cantik. Terpaku! Tapi kami mengejar masa, tak dapat ambil gambar. Disini juga kami berkenalan dengan pelajar Malaysia. Surau juga ada.

Mengimbau kenangan di sana buat jiwa merindui... aaa nak balik Kyoto!

Bak kata rakan-rakan seperjalanan, Kyoto tu kampung kita! Hahaha

TBC..

No comments: