.

.

06 August 2018

84: Endometriosis

Masa awal-awal doktor beritahu tentang endometriosis, tenang je. Katanya tak ada apa-apa yang serius buat masa sekarang walaupun tahap tiga.

Tetapi setelah 7 bulan, kesan endometriosis ini semakin ketara. Masalah senggugut dan gastrik semakin meruncing dan berlarutan. 

Saya tidak biasa consume pain killer bernama paracetamol tu banyak-banyak. Sebelum ni saya melanggar peraturan suruh makan dua biji tiga kali sehari jadi sebiji tiga kali sehari, tak kiralah sakit apa pun termasuk demam berlarutan. Beberapa tahun kebelakangan ni je pandai dah consume 2 biji setiap kali, itu pun tak kerap - dimakan sekiranya sakit sahaja.

Sekarang ini 2 biji panadol itu bertahan tak sampai satu jam dan sambung sakit semula. Rasa nak berguling dan tidur tapi kesakitan ini menghalang dari tidur yang lena. Lalu saya nak jadi apa?

Ketika ini saya tidak mampu berdikari mengurus diri. Saya juga tak mampu menatap wajah ayahanda dan bonda susah hati melihat saya kesakitan yang tak dapat dilegakan meskipun sudah ke hospital dan juga menggunakan cara lain.

Saya fikir, saya mahu cari pasangan dan berkahwin. Doktor memang sarankan saya segera mendirikan rumahtangga. Entah lah. Saya tetap yakin, bila saya sakit Allah akan sembuhkan. Mungkin jugalah, penyembuhan itu dengan kematian.

No comments: