.

.

15 June 2019

93: Tragedi Syawal - Mimpi Ngeri Sebelum Tidur

Saya menulis ketika berada dalam bas Pancaran Matahari ke Kuala Lumpur dengan emosi yang kacau bilau.

Pembelian tiket dibuat seawal 38 hari sebelum tarikh perjalanan melalui sistem tiket dalam talian TBS. Untuk perjalanan ulang alik Kuala Lumpur ke Kota Bharu, hanya dua jenama yang menjadi pilihan peribadi. Namun ketika pembelian dibuat, satu jenama sudah habis dijual manakala satu lagi tidak dibuka pembelian dalam talian.

Buat kali pertama saya memilih Pancaran Matahari berdasarkan pengalaman ke utara dan ia juga kerana cadangan rakan ketika ke sana. Namun kejadian kali ini menyebabkan saya merasakan pilihan menaiki bas ini adalah satu kesilapan.

Musim ini musim anak Kelantan kembali ke tempat cari makan. Trafik amat tidak terkawal ke Terminal Bas Sementara di Lembah Sireh. Entahlah siapa yang sepatutnya bertanggungjawab memastikan kelancaran trafik di sini. Akibatnya, dengan banyak kekangan, saya tiba lewat satu jam dari jadual bas sedangkan saya telah bertolak awal dari rumah.

Semasa terperangkap dalam kesesakan trafik, saya intai bas yang sepatutnya saya naik tapi tak berselisih pun. Hanya bas ke Jitra dan Alor Star sahaja ditemui sedangkan jalan keluar cuma satu dari Lembah Sireh. 

Sekali lagi saya mahu beritahu, ini kali pertama saya menggunakan perkhidmatan Pancaran Matahari ke Kuala Lumpur. Apabila dijangka lewat, saya cuba hubungi kaunter Kota Bharu. Lebih 10 kali saya dial, tetapi talian tidak dapat dihubungi. Nombor telefon adalah hasil carian Google.

Bila saya ke kaunter, staff beritahu bas sudah bergerak jam 10 malam. Saya cuba dapatkan nombor telefon pemandu, sekadar cuba nasib jika sempat untuk saya jejak bas tersebut. Apa saya dapat? Nombor telefon HQ. Emosi jadi tidak terkawal. Saya tanya kenapa tak call penumpang kalau dah nombor kaunter tak berfungsi, staff jawab mereka hanya ada nombor penumpang yang beli di kaunter sahaja. Sistem dalam talian minta nombor telefon, syarikat bas tak boleh dapatkan ke? Dah kawalan emosi terlepas lagi.

Sambil ke kereta semula, saya hubungi nombor yang diberikan. Apa yang saya nak minta semua sudah hilang. Perkara pertama yang keluar pasal tak berselisih pun dengan bas yang sepatutnya saya naik. Kemarahan menguasai. Tapi saya tak sampai bodohkan orang ya. Saya jerit sekuat hati sahaja. Sekiranya orang dari Pancaran Matahari yang jawab panggilan saya tu baca, this is the truth. Yang bodohkan anda tu bukan saya. 

Saya komplen nombor kaunter tak dapat dihubungi, dia salahkan Telekom. Dia salahkan saya tak terus telefon nombor HQ. Mana saya ada nombor telefon HQ dan saya tak tahu pun kena call HQ. Saya pun peninglah, bukan tak ada rekod cara pembelian. Pertama kali saya hadap kena call HQ. Saya tanya kenapa tak call penumpang, jawapan dia syarikat memang tak call penumpang. Dia bagi justifikasi dia dah benarkan bas tunggu selama setengah jam. Kawalan perasaan dah terlepas tahap tiga.

Si penjawab panggilan tahu basnya baru keluar stesen tapi tak boleh nak tenangkan penumpang yang dah kena tinggal ni. It is an easy job just tell where is the bus and allow the passenger to contact bus driver sebelum kena jerit dan maki. Tapi, penumpang yang tengah marah ni pula bagi cadangan. 

Saya tak setuju dengan tagline customer is always right tapi customer service staff jenis simbah minyak dalam api ni memang tak patut jawab telefon. Dilarang keras membebel salahkan penumpang sedangkan dia dah cuba sedaya upaya nak sampai tepat pada masa dan dah cuba hubungi kaunter. Kali pertama dan terakhir lah kot mengunakan perkhidmatan mereka ni sebab cara mereka handle passenger kecewa. Marah saya lepas naik bas, memang saya buat kering je. Marah sebelum naik bas, memang berisiko saya melahar. Bas ok, lagi ok dari 2 syarikas bas pilihan saya.

Risiko ditinggalkan tu sentiasa ada, dan saya aware. Akan tetapi, cara mereka menangani panggilan saya tu hanya menambah kekecewaan. 

Ya, saya dapat juga menaiki bas tersebut walaupun si penjawab panggilan tu dah sakit hati dan berat hati dah nak tolong. Saya tak mahu ucapkan terima kasih sebab dia sendiri tidak cukup kemahiran menangani pelanggan. Cadangan saya agar beliau mendalami lagi cara berkomunikasi berkesan tak kira loghat apa pun yang digunakan. Dah la main passing line dari seorang perempuan kepada beliau seorang lelaki.

A well trained staff could handle any problem at front counter with enough information, even to cool down an angry customer. 

9A KB-SA01
(Ejaan Kota Bharu dalam kad pun salah)
Yang baru tiba jam 8.30 pagi
Malam 5 Syawal

No comments: