.

.

07 April 2020

109: Days of Movement Control Order (MCO) part 2

Macam-macam perkara yang saya senaraikan untuk dilakukan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP, singkatan bahasa inggerisnya MCO) ini. Dari pekerjaan, urusan bilik dan hobi. Ya, saya perlu bekerja dari rumah. Akan tetapi, saya limitkan pada hari bekerja sahaja. Hari minggu buat macam hari tak kerja lah.

Urusan bilik banyak telah saya selesaikan. Antaranya, gosok baju, tukar cadar, cuci kipas, bersihkan lantai, basuh kelambu. Urusan-urusan ini tidaklah selesai dalam masa sehari untuk saya. Ia mengambil masa berhari-hari. Dua hari lepas, saya panjat balkoni untuk lepaskan air bertakung atas porch kereta. Itulah antara punca nyamuk banyak.

Saya tidak ingat bila kelas hafazan mula beroperasi. Dan saya baru 4 kali mengambil bahagian (ketika entri ini ditulis). Kelas hafazan ini penting untuk saya. Awal-awal PKP berjayalah mengulang sendiri juzuk 1. Masuk juzuk 2 saya sudah liat dan tak ikut jadual. Bila ada tawaran kelas nak diteruskan, mestilah saya sambut. Tapi semalam saya sudah mula bosan. Aduhai!

Sebelum PKP, saya baru dapat rentak bertilawah. Kiranya, saya berjaya paksa diri baca al-Quran selain dari kelas dan sesi pertemuan mingguan. Saya sampaikan pada ayahanda, saya mahu khatam sebelum Ramadhan. Maka, waktu-waktu berPKP ini saya cuba baca sedikit setiap kali lepas solat fardhu. Tapi itulah, saya sudah mula bosan. Tolong!

Tulisan kali ini seolah laporan apa yang telah berjaya saya lakukan. Ya, saya berjaya baca 4 buah buku termasuk 2 ulang baca. Teruk betul memori saya sebab tak ingat langsung pernah baca. Lepas ni, saya rasa saya nak ulas buku Merantau Ke Deli dan Tuan Direktur tulisan Buya Hamka.

Menulis blog adalah satu lagi pencapaian. Bermula pada suatu malam yang saya tuliskan 3 entri sekali gus, ini entri ke-6 sepanjang PKP. Semoga saya terus rajin menulis.

Selain itu, saya juga melukis. Cuma sekarang, saya susah hati sebab kertas lukisan saya hampir habis. Baru 8 helai lukisan. Ada juga kertas yang dikorbankan sebab tak menjadi. Begitulah melukis.

Di antara semua aktiviti ini, saya selitkan juga aktiviti bervideo call dengan adik beradik, juga aktiviti agihan bantuan kewangan untuk keluarga.

Sambung lagi nanti, bahagian kesihatan mental.

No comments: