.

.

30 April 2020

112: Days of Movement Control Order (MCO) - Phase 4

Sudah 90 hari jauh dari rumah keluarga. Mental sudah di gores luka kemudian diberi ubat, dia pulih seketika. Syukur atas nikmat begini, maka masih lagi berfungsi.

PKP dilanjutkan lagi. Tak apa, sehingga semua kawasan jadi hijau masih sanggup berkurung. Namun, kerana golongan kayangan, ketenangan direnggut. Dejavu. Macam filem Daulat di alam nyata.

Mahu tulis panjang tentang sikap dan mindset. Entah bila nak menghadap dan menulis. Mahu bercerita sikap orang yang bertanggungjawab dengan diri sendiri, masyarakat dan negara.

Esok hari buruh. Ramai 'buruh' tidak dapat bekerja kerana PKP. Meski ada sektor telah dibenarkan beroperasi sepenuhnya, namun dilema ibubapa mengenai taska belum ada jawapan. 

Benar-benar meluat melihat cara pemerintah mengurus keadaan. Kala rakyat kelaparan dan lumpuh ekonominya, mereka sibuk berbahagia jawatan. Tidak cukup jawatan, langgar PKP lagi. Rakyat langgar, kena gari kena penjara. Geng mereka langgar, ambil kenyataan dan denda saja. Dua darjat. Kayangan. 

Doa saya tidak mampu dizahirkan di sini. Sekiranya rakyat ada peruntukan undi tidak percaya, saya sanggup beratur menzahirkannya. 

No comments: