.

.

29 June 2016

Diari Ramadan: 6

Malam tadi nekad nak bermalam di masjid UIA. Sampai sahaja disana, duduk di satu sudut menghayati bacaan imam. Suatu hal yang selalu dilakukan satu ketika dahulu, memerhati bacaan imam walaupun terawihnya cuma 8 rakaat. Entahlah, di masjid lain saya tak begitu. Hanya di masjid UIA. 

Memerhati bacaan imam bukan untuk mencari kesalahan. Tetapi mendengar bacaan al-Quran juga satu sumber pahala. Juga galakan dari al-Quran. Firman Allah Ta'ala:

{ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ } [الأعراف:204]

Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.

Saya juga suka memerhati bacaan imam di tempat tertentu, untuk saya pelajari cara menyebutnya. Adalah tempat-tempat yang terkeliru.

Nak jadi cerita, masjid UIA sekarang ada skrin yang memaparkan imam. Tiba-tiba saya memerhati pergerakan imam lalu teringat kisah pensyarah yang kemalangan hingga kehilangan sebelah tangan. Ini orangnya barangkali, detik hati. Hari ini saya mencari namanya dan jumpa rakaman terawih tahun lepas, sahih beliau Ustaz Asfandyar.

Sekian catatan ke-6.

No comments: