.

.

25 November 2016

Jepun: Makan

Alhamdulillah, mampu habiskan semuanya. Hanya hari terakhir tekak mula menolak.

Prinsip makan di negara yang asing, makan apa yang boleh. Depan mata. Nak soal banyak-banyak, jangan keluar Malaysia dan bergantunglah pada sijil halal JAKIM.

Kake Udon dan tempura yang selalu diulang makan. Sedap! Dan yang penting murah dari menu-menu lain. Yeeha!

Paling-paling nak cari makanan halal, cari kedai Pakistan atau India. Masa jejak Osaka, akhirnya makan di restoran India. Di Kyoto, ada Kedai Ramen Ayam-Ya. Antara 3 malam terakhir itulah destinasi mencari makan malam. Teringat pula pada Turkish Kebab di Nishiki Market.

Dari stesen bas Kyoto, dekatlah jalan kaki. Begitu juga dari kedai Ayam-Ya ke hotel. Cuma sekali merasa Sushi. Bersyukur kerana kali pertama kami tak singgah ke restoran Sushi tersebut.

Takoyaki sememangnya dihidang dalam bekas berbentuk sampan. Di mana-mana pun, tak kira mahal atau murah. 

Dari tak pandai guna chopstick, jadi makin laju. Pengalaman kut!

Makan pagi di restoran hotel. Hari-hari ulang roti, jem dan telur. Jem dah disekalikan dengan marjerin. Patahkan dan larikan atas roti. Ada yang makan cereals. Dan belajar minum orange juice di pagi hari!

Tapi, makan onigiri pun boleh kenyang. Harga pun murah. Nak tahu jenis, senang beli di Lawson, ada nama dalam bahasa inggeris. Sama ada rice salt atau tuna mayonnaise. Boleh juga dimakan dengan serunding atau lauk pauk Brahims.

Nasi pun senang nak dapat... tak payah susah-susah bawa beras rice cooker... ada yang jenis panaskan guna microwave aje. Haa... jangan tak tahu, salad pun dijual di Lawson. Sayur, mentimun pun ada. 

Makanan memang buat kami berkumpul :)

Next!

No comments: