.

.

07 April 2015

Entri ke-10: POTA ~ Prevention of Terrorism Act

Tengah malam tadi, kecoh sebab parlimen masih lagi bersidang. Kerana membahaskan POTA. Bahas punya bahas, berakhir jam 2.30 pagi. [Sumber: twitter]

Saya skrol susur masa. Susur masa ni terjemahan kepada timeline. Dari sebelum tidur sampai bangun tidur, POTA belum habis dibicarakan. Mencari info mengenai POTA. Cadangan POTA di bulan berapa entah sudah boleh dibaca, tetapi rakyat marhaen macam saya, tentulah gelabah bila ia diluluskan. Nasib baik tahu juga sebelum diluluskan malam tadi. Mana peduli sebelum ini.

Sebagai orang yang membantah kekejaman ISA, mana mungkin saya boleh redha dengan POTA. Ya, terdapat rakyat Malaysia berhajat mahu berjuang angkat senjata. Malah ada yang lolos sampai ke Syria. Ada yang syahid, itu saya tidak dapat pastikan.

Harus diingat, rakyat Malaysia yang menyertai juang angkat senjata di Afghanistan tak seorang pun terlepas dari ISA, termasuklah anak kepada almarhum TGNA. Belum cerita hal Al-Maunah. Perjuangan angkat senjata ini tidak pernah direstui oleh mana-mana pemegang kuasa sesebuah negara. Jangan dilupa ahli-ahli Ikhwan yang ditangkap sejurus kembali dari peperangan Palestin. 

Undang-undang yang kejam. Tidak cukup Seditious Act untuk menutup mulut rakyat serta ahli politik tidak lupa kartunis, POTA pula. Takut dengan bayang-bayang sendiri? Ironinya, yang membentang itu merupakan bekas tahanan ISA. Alah, beliau keluar dengan senyum manis. Masa saya baca kisah ahli Ikhwan yang belot.... 

Katanya pro-POTA, yang menyalahkan 22 orang ahli parlimen PR yang gagal hadir persidangan semalam. Kegagalan untuk hadir yang menyebabkan POTA diluluskan, Tidak cukup undi untuk tidak diluluskan. Satu aspek, ianya benar. Dipilih oleh rakyat tapi sidang dewan rakyat gagal hadir, awak bawa suara siapa sebenarnya?

Di bahagian lain, POTA ini entah nak puaskan hati siapa. Setakat sedisyes pun rakyat marhaen acah-acah berani lari ke negara lain. POTA? Setakat sedisyes pun layanan tidak sama rata. Mentang-mentang pro kerajaan, tanya melalui telefon sahaja. Yang kerja membangkang, siap sarung baju penjara diiring tanpa alas kaki.

Oh, POTA ni menyenangkan kerja polis.

Pada saat ini, saya memahami tindakan Polpot. Mana ada dia bagi muka kepada penyokong mahupun pembangkang. Semua dia sapu rata.

No comments: