.

.

14 April 2015

Mencari Ikhlas... Sudahkah Bertemu?

Seringkali kita mendengarkan ucapan, nak bertudung kena ikhlas. Buat ibadat kena ikhlas... Ikhlas itu di mana?

The question keep puzzles in my mind. Cakap orang putih sekali sekala. Saya dah tak confident macam dulu. Walaupun bahasa orang putih dah jadi bahasa perbualan sehari-hari sebab persekitaran kerja dengan bukan orang Malaysia.

Ikhlas itu di mana? Apa rupanya? Macam mana nak kenal? Cukup ke sekadar mengetahui maksud ikhlas di dalam buku? Saiz dia macam mana? Cantik ke tidak? Ada jual tak di kedai? Apa ukuran dia? Apa measurement dia? Ada sales tak? Kena GST tak?

Soalan-soalan yang buat sesiapa yang membaca berfikir. Paling-paling tidak akan kata, "apa kaitannya?" ataupun, "betul ke tidak penulis ni?" Hashtag husnuzhon.

Ikhlas ni kompleks. Cerita tentang ikhlas, saya amat gemar memetik scene di dalam filem Kiamat Sudah Dekat. Sebab lebih senang untuk difahami.

Ikhlas dari segi definisi, kata akarnya kho-la-so. Maksudnya habis, finish. Teringat guru-guru bahasa Arab akan tanya, "Kholas?" yang membawa konteks, "dah siap?" bila diberi masa menjawab latihan atau peperiksaan.

Yang saya nak cerita adalah, ikhlas tu tak ada piawai tertentu. Tetapi kita mengenalnya lewat perbuatannya, perkataannya, buah fikirannya. Ikhlas tidak dapat dilafaz. Tetapi dikenal melalui prosa yang digunakan.

Mengapa saya bangkitkan mengenai ikhlas? Kerana perintah itu mesti dilaksanakan. Siapa kata ada option? Larangan pula mesti ditinggalkan. Tidak dapat tidak. La budda.

Boleh pilih masa nak buat? Oh, waktu ajal tu kita boleh set ye dengan malaikat izrail pencabut nyawa? Masuk dalam google calender, set reminder, alarm berbunyi kita snooze dulu; tak juga bertaubat, macam mana? Takkan nak minta second chance yang pasti tak dapat...

Ketahuilah hakikat sebagai hamba. Setiap saat yang kita lalui ini bakal diaudit, dihisab. Masa amat berharga. Cara kita menggunakan masa juga boleh jadi indikator ikhlas. Ingat, bukan manusia yang menilai.

Akhiran, melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya itu sebahagian dari ibadah, maka berusahalah untuk melaksanakannya sekalipun dalam keadaan terpaksa memaksa diri.

No comments: