.

.

11 April 2020

110: Days of Movement Control Order (MCO) part 3

Beberapa hari lepas, saya mula diuji dengan emosi kerana berkurung. Terasa sukarnya untuk berdiam di dalam rumah dengan cuaca dan gangguan bunyi dari masjid berdekatan.

Hujung Disember, saya rujuk diri sendiri ke bahagian psikiatri. Saya rasa saya tidak lagi dapat mengawal keadaan diri. Tertekan dengan rutin yang tidak boleh diperbaiki seperti biasa. Ya, saya biasanya akan study rutin yang tidak elok kemudian berusaha mengubahnya jadi lebih baik. Atau rutin yang baik berubah, saya akan cuba selesaikan agar saya kembali on track.

Tujuan ke psikiatri untuk melihat bahawa saya ini ada ADD (Attention Deficit Disorder) atau tidak. Tak banyak ciri saya ada, tetapi saya merasakan saya memerlukan bantuan. Ketika itu, sudah 16 bulan saya mengambil Vissane untuk mengurus keadaan Endometriosis. Ubat ini telah memberi amaran bahawa ia mungkin trigger depresi.

Benar, saya mengalami depressive mode berulang kali. Akhirnya selepas saya diberi anti-depressant, saya mengakui bahawa saya benar-benar depress sebelumnya lagi walaupun saya rasa terkawal dan rasa ok.

Bagi menangani simptom ADD, saya perlu melalui episod mengkaji keserasian ubat. Dipendekkan cerita, 5mg Ritalin membantu saya lebih produktif walaupun tidak capai tahap yang saya harapkan. Tidak mengapa, one step at one time. Kerana itu saya merancang aktiviti yang mahu saya lakukan tanpa target khusus sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.

Perasaan tidak berguna apabila saya fikirkan perkara memasak. Saya tinggal menyewa bilik dan tidak mempunyai kenderaan. Saya tidak suka memasak walaupun tidak lah terlalu jahil. Goreng telur tu pandai lah. Makanan adalah keperluan asasi. Saya tidak kisah disuruh buat perkara lain, tapi tidak memasak. Setakat masak nasi, saya tak kisah pun.

Meski begitu, saya buat lah juga lempeng, cuba buat kuih dan jemput pisang. Itu sahaja kisah dapur saya. Selebihnya saya menumpang makan apa yang rakan serumah masak. 

Waktu ini saya amat menghargai anti-depressant. Hanya, saya sudah lupa bagaimana rutin saya dahulu semasa mengambil anti-depressant yang sama. Waktu itu saya mampu bangun awal. Saya boleh susun kegiatan harian dan gembirakan diri sendiri.

Ramadhan semakin menghampiri dan saya perlu berbuat sesuatu untuk memperbaiki rutin. Kali ini hanya kisah peribadi, mungkin saya perlu menulis untuk keadaan umum bagi kategori kesihatan mental semasa PKP berlangsung.

No comments: