.

.

28 March 2020

104: Pre Movement Control Order (I)

I should write. As I skipped the anti-depressant this night. Welcome to my world, by the way.

Berita Wuhan menjadi topik hangat sejak awal tahun. Simbolik tahun 2020 yang digambarkan Malaysia punya kereta terbang kerana wawasan 2020. Sayang sekali, ia tidak berlaku. Malah, beberapa peristiwa telah berlaku. Antaranya saya kehilangan kawan dan atuk kesayangan selain kesibukan dengan rutin temujanji di hospital dan sebagainya.

Pada awal khabar #CoronaVirus tiba di Malaysia tidak merunsingkan saya. Kluster awal ternyata ia adalah kes dari luar. Kerana ia berkait dengan kerja, maka saya tetap mengikuti perkembangan berita tersebut. Lebih-lebih lagi ada yang dijangkiti ketika menghadiri acara di Bangkok. Isu ini juga hangat dibincangkan kerana ada staf akademik telah merancang untuk ke luar negara menghadiri seminar.

Namun, ketika ombak kedua yang berasal dari pesakit #26, saya mula tidak tenang. Meski saya bukan lah golongan VIP, persekitaran saya terdedah. Ketika ini hanya minda di luar sedar yang risau. Persekitaran tempat kerja juga menambah kebimbangan tersebut. Bagaimanapun, ia reda apabila pihak atasan mula menyekat tetamu dari luar negara.

Apabila ombak ketiga dari pesakit #136, kluster Tabligh menyebabkan angka positif Covid-19 ini meningkat mendadak. Saya mula runsing dan resah. Saya merupakan pengguna kenderaan awam. Ditambah pula khabar staf akademik dan pelajar ada menghadiri perhimpunan pendukung Tabligh itu. Terdapat risiko disitu

Saya tidak dapat #KekalTenang apabila dikhabarkan kawasan salah seorang majikan ada penghuninya yang positif dan beliau tetap mahu ke pejabat. Sejak hujung Jun tahun lalu, saya mengalami masalah pernafasan. Saya jadi peduli dengan persekitaran saya. Risiko saya telah bertambah.

Kepada majikan saya suarakan, bahawa saya tidak merasa selamat untuk bekerja dalam keadaan tersebut. Menjelang petang, majikan khabarkan kami dibenarkan bekerja dari rumah selama seminggu. Hanya datang jika diminta. Majikan ingatkan saya, saya mesti datang hari Selasa kerana saya perlu selesaikan tugas yang diberi dan dibenarkan pulang selepas itu.

Malam itu, 16 Mac 2020, Perdana Menteri mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan bermula 18 hingga 31 Mac 2020.

Macam mana saya nak hadiri temujanji pada 18hb Mac? 

No comments: