.

.

30 March 2020

106: Movement Control Order Plan

Sebelum saya mula bercerita Hari-Hari Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau Days of Movement Control Order (MCO), saya mahu rakam kan peristiwa malam sebelum PKP dan rancangan aktiviti.

Malam itu saya bervideo call dengan keluarga menggunakan dua telefon. Biasalah kami merepek sesama sendiri. Whatsapp Video Call hanya untuk 4 orang. Kami keluarga besar, sekurang-kurangnya 10 ruang diperlukan.

Sebelum arahan PKP, hashtag #KitaJagaKita dipopularkan. Rakyat Malaysia umumnya sudah keresahan melihat angka positif Covid-19. Apabila PKP diumumkan, hashtag #DudukRumah dan #StayAtHome mula digunakan. Selain itu, saya juga berminat dengan hashtag #BreakTheChain, #FlattenTheCurve dan #DatarkanKeluk.

Selain perlu waspada dengan email dan mesej berkenaan kerja, saya juga ingin mengatur semula diri. Keadaan mental dan emosi berada dibawah garisan normal. Saya perlu memujuk diri sendiri setelah kecewa. Kekecewaan yang telah dijangka tetapi diluar kawal. Istilah yang lebih tepat, kemurungan klinikal. Bukan kemurungan biasa-biasa.

Saya mahu selesaikan urusan-urusan pengurusan diri.
Selain itu, saya mahu melukis semahu saya.
Menulis? Saya tidak tahu mahu menulis apa. Tapi saya mahu baca semula cerita yang sudah lama terhenti ditulis. Sudah makan tahun kali terakhir mengembangkan idea.
Paling penting Al-Quran; tilawah dan i'adah. Saya mahu lancarkan bacaan hafazan saya, untuk diri sendiri.
Saya juga mahu kembali membaca buku. Betapa saya merindui momen tenggelam dalam imaginasi cerita dan ideologi tulisan.
Ketika ini, saya mahu menulis blog secara lebih kerap. Banyak sebenarnya perkara yang boleh ditulis. 

Semoga Allah berikan kekuatan hati untuk melakukan semua ini. Saya hari ini mudah larut dengan cerita di televisyen dan juga permainan di telefon, facebook dan komputer. Awak tahu solitaire tu sekarang banyak jenis game ada?

Seterusnya nanti saya ceritakan Hari-Hari Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau Days of Movement Control Order (MCO) ya.

No comments: